Tasnim.miu.ac.ir
Human Resources Development Centre
اخبار > نکات مدیریتی

صفحه اصلی > آخرین مقالات 


  چاپ        ارسال به دوست

نکات مدیریتی

 

در ذیل برخی از مهمترین نکات مدیریتی کتاب "نهج البلاغه" آورده شده است؛ بسیاری از نکات شاید برایمان ساده و پیش پا افتاده باشد ولی همچنان از آنها غافلیم! فراموش نکنیم که این سخنان چندین قرن پیش بیان شده است!
 
1. مدیر قبل از دیگران باید به اصلاح خود بپردازد
 
2. در درگیری ها و اختلافها مدیر باید خود را مقصر بداند
 
3. شکایت بردن به مردم از عوامل ضعف مدیر است(یکی از اصول تفکر سیستمی: "نباید شرایط بیرونی را سرزنش کرد"/ کتاب پنجمین فرمان)
 
4. باید در پی به دست آوردن دوستان و ماندگاری بر دوستی و تباه نساختن آن بود(هر ارتباطی فرصتی برای کسب و کار محسوب میشود/نویسنده مقاله: Laura Lake/ ترجمه سید رسول میرزایی موسوی)
 
5. آرزوی بزرگ که مایه فریب انسان میگردد، خیال را لباس واقعیت میپوشاند(ویژگی هدف در مدیریت استراتژیک: دست یافتنی، کمی، قابل سنجش، چالشگر و ... باشند)
 
6. غنیمت شمردن فرصت، اساس موفقیت در هرکاری است(ارزیابی فرصتها و تهدیدات خارجی در مدیریت استراتژیک)
 
7. ارزش آدمی از خلال مهارتها و شایستگی های او نمایان میشود
 
8. کوتاهی در عمل موجب غم و اندوه میشود
 
9. صبر و شکیبایی یکی از ارکان موفقیت است(یکی از اصول تفکر سیستمی این است که "بايد به مهلتي كه براي دريافت پاسخ ضروري است ،توجه نمود"/کتاب پنجمین فرمان)
 
10.استبداد راه شکست است
 
11.هدف وسیله را توجیه نمی کند(این گفته دقیقا بر خلاف عقاید استراتژیست های مدرن است چرا که Fred R. David در کتاب مدیریت استراتژیک می نویسد: استراتژیستها باید به این واقعیت توجه داشته باشند که دستیابی به نتیجه موفقیت آمیز بسیار مهمتر از تعیین روش برای دست یابی به این نتیجه است!)
 
12. سعه صدر نشانه موفقیت مدیر است
 
13.باید برنامه روزانه ای داشت که در بردارنده ساعاتی برای استراحت و بیرون کردن غم و اندوه باشد(تعدادی از بزرگترین شرکتهای تجاری نظیر نایک، گوگل، بریتیش ایرویز و بسیاری از شرکتهای ژاپنی علاوه براینکه زمان کوتاهی را برای چرت زدن برای کارکنان در نظر گرفته اند، قسمتهایی مخصوص این کار در شرکت خود تعبیه کرده اند)
 
14.آدمی در شرایط سخت شناخته خواهد شد
 
15.اختلاف بین مسئولان موجب از بین رفتن تصمیم ها می شود
 
16.صفات رهبر: هیبت، انصاف، بخشش و تواضع
 
17.معیار کارها به ماندگاری آنهاست نه کثرت آنها
 
18.کارها را به موقع انجام بده نه زودتر نه دیرتر(انجام زودتر از موعد هر فعالیت در هر پروژه نیز همانند تاخیر در انجام آن نیازمند صرف هزینه های مختلف است(Time/Cost Trade-off)/کنترل پروژه/ مجید سبزه پرور)
 
19.خوشرویی و شادابی موجب راه یافتن به قلب دیگران میشود
 
20.اطاعت نکردن از مافوق ظلم است و تکبر بر زیردستان هم ظلم
 
21.مسئولیت پذیری( بند پنجم از استاندارد ایزو 9001 مربوط به مسئولیت مدیریت است که به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است)
 
22.کارها باید مطابق اصول علمی انجام شود
 
23.معیار رهبری، پاسخگویی به نیاز مردم است(پاسخگویی/ کتاب کسب و کار دوست داشتنی/ دیو کرپن)
 
24.ضرورتی ندارد که اهداف در یک زمان تحقق یابد(اولويت بندي اهداف راهبردي سازمان/فصلنامه دانش مدیریت دانشگاه تهران)
 
25.همه چیز را برای خود مخواه(بنا بر تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران صنعتی_سازمانی، واگذاری بخشی از سهام سازمان به کارکنان، باعث افزایش رضایت شغلی و همچنین راندمان کاری میشود/نام کتاب خاطرم نیست!)
 
26. مدیر باید در امور ضروری مربوط به کارش، از فقه آگاه باشد
 
27. با تسامح و ارج گذاری به امور، مدیر می تواند با سخت ترین مشکلات مواجه شود
 
28.مدیر باید خود را فردی عادی فرض کند و از زیردستان خود بپرسد از مدیر چه انتظاری دارد؛ هر آنچه که انتظار داری، دیگران از تو انتظار دارند
 
29.نسبت به رای مردم/کارکنان غافل مشو
 
30.در پی کشف عیبهای زیر دستان نباید بود(آموزه هفت دکتر دمینگ: رهبری را اعمال کنید. هدف از نظارت باید آن باشد که به افراد، ابزارها و دستگاهها برای ارائه کار بهتر کمک برساند)
 
31.راه سخن چینان را در فتنه ها ببند
 
32.با بخیل و ترسو و حریص نباید مشورت کرد
 
33.نیکوکار و بدکار نباید مساوی باشند(قدردان باشید/کتاب کسب وکار دوست داشتنی/دیو کرپن)
 
34. تشکیل هیات مشاوران و یا ترکیبی از متخصصان و افراد باتجربه ضروری است
 
35.مدیر باید همچون پدری باشد و بر کارکنان همچون پدر نظارت کند
 
36.عزل و نصب ها باید بر امتحان و آزمایش افراد مبتنی باشد
 
37. رعایت ضوابط نه روابط
 
38.گماردن بازرسان مخفی بر کارکنان لازم است
 
39.طمع مدیران موجب فقر دیگران می شود
 
40.مدیر باید جلسه عمومی تشکیل دهد تا کارکنان با آزادی کامل حرفهای خود را بزنند(گوش شنوا داشته باشید/ کتاب کسب و کار دوست داشتنی/ دیو کرپن)
 
41.کار امروز را به فردا میفکن
 
42.مدیر برای تقویت اراده باید ساعاتی از وقت روز را به عبادت بپردازد
 
43.اشراف مستمر ناشی از آگاهی کامل است و این یکی از ضرورتهای مدیریت است
 
44.مدیر باید دور اندیش باشد(نیاز به داشتن چشم انداز و اهداف بلند مدت در برنامه ریزی استراتژیک)
 
45.خودبینی و اعتماد به نفس کاذب و علاقه مندی به مدح و ثنا موجب از هم پاشیدگی نظام مدیریتی میشود
 
46.برای هرکس کاری مناسب و مطابق با توانمندی های او در نظر گرفته شود
 
47. هنگام خشم و عصبانیت تصمیم مگیر
 
48. مدیر باید الگوی نیکو از یک مدیر موفق داشته باشد
 
49. همه کارکنان را یکسان نگریستن
 
50.دادن حق دیگران قبل از گرفتن حق خود(در کتاب آموزه های دکتر دمینگ ویژگی سازمانهای ژاپنی بیان شده است که همواره در بحرانها، کاهش حقوق و مزایا همواره از مدیران ارشد آغاز شده و در نهایت و در صورت ادامه بحران به کارکنان پایین دست می رسد؛ این در حالی است که در اکثز قریب به اتفاق سازمانهای ایرانی، کارگران و کارمندان اولین قربانیان رکود و بحران هستند!)
 
51. نسبت به متمردان و قانون شکنان باید سیاست نرمی و سختی را با هم به کار بست
 
52.تواضع ویژگی مدیران است
 
53.یاری جستن و توکل بر خدا راز موفقیت است
 


١٢:٤٤ - يکشنبه ١٥ ارديبهشت ١٣٩٢    /    شماره : ٢٧٩٦١    /    تعداد نمایش : ١٩٣٥



خروج




لیست سایت های مرتبط









 بازدید امروز : 12
 کل بازدید : 688863